torsdag 14. juli 2011

Sykehusnerding del 2

I dag trodde jeg at det skulle bli en kort dag.
Jeg trodde at jeg kanskje ville få kjenne på et par gravide mager og lytte til et par fosterlyder.
Jeg tok feil.
Jeg var ferdig på sykehuset kl.16:00. Jeg aner ikke hvor mange pasienter jeg har undersøkt, men vil tippe et sted mellom 10 og 15, som tilsvarer ca. 1/3 av alle pasientene som kom til undersøkelsesrommet til Dr.Achampong og meg. Jeg har kjent på mager, målt dem, funnet fosterets hjertelyd, funnet leie eller tatt ultralyd for å finne det.
Jeg har skrevet ut resepter, vurdert post-operativ status og lagt inn for blodoverføring.
Det har vært travelt. Jeg kan ikke twi, få pasienter snakker mye engelsk. Noen snakker ikke engelsk i det hele tatt.
Om jeg sier  "Ete sen?"(hvordan går det?) skjønner jeg ikke svare med mindre de har det bra. ("eyee").

Det var gøy, frustrerende, spennende og lærerikt.

Nå føler jeg at jeg har fortjent turen til Cape Coast i helga.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar