torsdag 21. juli 2011

Sykehusnerding del 3

Nattevakt.

Det måtte skje. Fristelsen blei for stor, og i går da mitt team hadde vakt blei jeg med igjen på kvelden. Hvem trenger vel å drikke seg god full på internasjonal mat og drikke fest, når man kan tilbringe natten på Obs&Gyn?

(Kremt. Host! Nerd sa du? Hark, hark, jeg, nei?).

Håpet var å få tatt i mot et barn eller to, men dessverre utkonkurrerte mulighetene meg. Barna var raskere ut enn jeg var til å få på meg hansker. Sånn kan det gå.
Det blei ikke mye soving, selv om jordmødrene sa at dette var en usedvanlig rolig natt og at de vanligvis ikke hadde tid til å slappe av slik som de gjorde da jeg og Esther var der.

Nyankomne fødende, fødsler og keisersnitt skjedde jamt utover natten, jeg tror jeg kun sov en 30 minutter i strekk på et tidspunkt.

Vi fikk inn et tilfelle hvor barnet hadde kommet med rompa først og hodet fortsatt var inne i mor, uten at sykehuset hun kom fra hadde kunne gjøre noe særlig med det. Mor hadde også et ekstremt tilfelle av hepatosplenomegali (forstørret milt og lever). Mener milten blei målt til 28 cm. Legene var litt frustrert over at det hadde tatt det første sykehuset så lang tid å sende henne til oss: "You could have flown London-Accra in those hours".


I gjennomsnitt regner de med at de har ca. 20 fødsler dagen her, eller ca. 1000 i måneden. Litt annerledes enn Ahus som satte ny rekord med litt over 900 barnefødsler i mai og juni. KATH hadde 785 vaginale fødsler i juni alene...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar